۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۶۳۱۲۸۲

یادداشت| ترامپ و پارادوکس آزادی بیان

یادداشت| ترامپ و پارادوکس آزادی بیان
رییس جمهور آمریکا درحالی حمایت از دانشجویان صهیونیستی در مجامع علمی آمریکا را مطرح می‌کند که بدون هیچ دلیلی، دانشمند ایرانی را به مدت یکسال در زندان محبوس می‌سازد.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، با امضای طرح پیشنهادی دولت مبنی بر حمایت از یهودیان، دستور قطع کمک‌های مالی دانشگاه‌ها، نهادها و مراکز علمی حامی فلسطین و جنبش‌های مخالف با اسرائیل را صادر کرده است.

بنابر اعلام رسانه‌های آمریکایی، ترامپ با استناد به قانون حمایت از حقوق شهروندی، به بهانه آنچه که رفتارهای نژادپرستانه در برخورد با دانشجویان یهودی نامیده است، هرگونه حمایت مالی از دانشگاه‌ها را مشروط به جلوگیری از «یهودستیزی» کرده است.

با تصویب این طرح، فعالیت جنبش‌های ضد اشغالگری موسوم به BDS از جمله برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه جنایات رژیم صهیونیستی و تحریم محصولات اسرائیلی در محیط دانشگاه با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

ترامپ از آغازین روزهای ورود به کاخ سفید و تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، حمایت‌های خود را به صورت آشکار از رژیم اشغالگر قدس اعلام داشته است. تصمیم اخیر ترامپ در حقیقت هدیه‌ای به سران اسرائیل است. ترامپ با این اقدام به دنبال محدودسازی فعالیت اساتید دانشگاه و دانشجویانی است که با سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در محیط آکادمیک مخالفت کرده‌اند و مخالفت با «یهودی‌ستیزی» بهانه‌ای بیش برای پیشبرد اهداف نیست.

در سال‌‌های اخیر و با وجود بایکوت شدید رسانه‌ای جنایات اسرائیل از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی اما به لطف گسترش شبکه‌های اجتماعی، این جنایات مخفی نمانده و در سطوح نخبگانی، جنبش‌های ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا به راه افتاده است. این جنبش‌ها با تحریم محصولات اسرائیلی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های متعدد، بر حقوق مسلّم ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل و اخراج اشغالگران از سرزمین‌های خویش تاکید می‌کنند و این امر برای دونالد ترامپ که مفتون لابی‌های صهیونیستی است، دردناک و آزار دهنده است.

جنبش ضد اسرائیلی دانشجویان آمریکایی، از تمامی دانشگاه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی و تمامی آزادیخواهان جهان درخواست کرده است تا با قطع همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و پژوهشی با اسرائیل، اقدام به روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی نموده و مقامات اسرائیلی را به احترام به حقوق ملت فلسطین، پذیرش حق بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود و برگزاری انتخابات قانونی وادار نماید. طبیعتا این اقدام، خشم اسرائیل و همپیمانان آمریکایی‌اش را بر می‌انگیزد.

جنبش تحریم محصولات اسرائیلی، در بسیاری از دانشگاه‌ها مانند کالیفرنیا، واشنگتن، تکزاس، نیویورک، میشیگان از سوی دانشجویان به اجرا درآمده است بنابراین رژیم صهیونیستی این جنبش را یکی از مهمترنی دشمنان خود در مرزهای دوردست برشمرده و از گسترش این جنبش در اروپا به شدت نگران است از این رو با لابی‌های متعدد، درخواست سانسور شدید رسانه‌ای فعالان ضد صهیونیسم را از مقامات آمریکایی ـ اروپایی درخواست کرده است.

رییس جمهور آمریکا در حالی حمایت از دانشجویان اسرائیلی را وظیفه خود می‌داند که نیروهای تحت فرمانش بدون هیچ مجوز قانونی، پرفسور مسعود سلیمانی از اساتید طراز اول کشورمان را یکسال در بازداشت نگه داشته و سرانجام در طرح تبادل زندانیان، حاضر به آزادی این دانشمند ایرانی شده است. رفتارهای خصمانه دولتمردان آمریکا نشان دهنده آن است که شعار آزادی بیان و آزادی اندیشه در آمریکا تنها یک بازی رسانه‌ای برای فریب افکار عمومی است.

هرچند حمایت ترامپ از رژیم صهیونیستی در نوع خود بی‌سابقه نیست اما هدف قرار دادن نهادهای علمی، زنگ خطر جدی برای اقدامات علمی و تحقیقات پژوهشی است که همواره شعار فراغت ارزشی را یدک می‌کشیده است. رییس جمهور آمریکا در این اقدام بی‌شک شکست خواهد خورد زیرا علاوه برآنکه با نهاد علم به تقابل برخاسته، در وضعیت مناسبی نیز به سر نمی‌برد. طرح استیضاح ترامپ که با رأی بالایی در مجلس نمایندگان آمریکا رأی آورده است، تزلزل جایگاه ریاست جمهوری را در آمریکا نشان می‌دهد، با اینحال جنبش‌های دانشجویی موظفند تا ضمن مواجهه با این رویکرد، از ظرفیت مجامع علمی برای توقف این طرح استفاده کنند.

محمد رایجی
ارسال نظرات